2013. június 15., szombat

Ki vagyok Én? - Az Ego és a Persona kapcsolata


Az Ego a személyiség tudati középpontja, a személyiség működésének, folyamatosságának fenntartója, identitásunk alapja. Nem azonos személyiségünkkel, annak csak egy szelete. Szomatikus és pszichés alapokon nyugszik. Részeit a létezéstudat, az általános testséma és az emlékezeti adatok alkotják. Az Ego feladata egyrészt a realitásvizsgálat, amellyel belső folyamatainkat és a külvilágot ítéljük meg, valamint a tudatos és tudattalan közötti feszültségek észlelése (ektopszichés és endopszichés funkciók). Ha a kívülről vagy belülről érkező benyomások (tartalmak) kapcsolatba lépnek az egóval, tudatosulnak, ha nem lépnek vele kapcsolatba, tudattalanok maradnak. Az Ego az endopszichés szféra belvilágában való tájékozódáshoz felhasználja az emlékezetet, az affektusokat és inváziókat, valamint a részben tudatos, részben tudattalan funkciók szubjektív komponenseit. „…Olyan összetett reprezentáció, amely a tudatom tartományának középpontját képezi, úgy tűnik, állandóság és azonosság jellemzi” - írja Jung. Az Ego működése önmagában nehezen ragadható meg, leginkább a tudatos és tudattalan szféra közötti közvetítő szerepében és a többi személyiségkomplexum viszonylatában értelmezhető. Ide tartozik az Ego-Selbst kapcsolatban az infláció, a katasztrófa és az elidegenedés fogalma, melyről az individuációról szóló részben lesz szó. 
A Persona az Ego azon része, mellyel szerepeket töltünk be az adott társadalmi közeg elvárásai szerint. Ez az Ego nyilvános arculata, vagy úgy is mondhatnánk, hogy álarc, amelynek segítségével olyan benyomást tehetünk másokra, amilyet láttatni szeretnénk magukról. Miközben a repertoárunkból az épp megfelelő szerepet játsszuk (feleség/férj, beosztott/főnök, gyermek/szülő), aközben valódi természetünk a háttérben marad, de nem szűnik meg létezni. Ha a Persona érett személyiség része, képes a szerepek váltogatása révén összhangba hozni és együtt kezelni a saját vágyakat és a külvilág elvárásait, beleértve a fizikai és lelki alkalmazkodást is. A Persona tehát hármas funkciót lát el. Egyrészt a minden emberben fellelhető én-ideált, vágyott képet kell figyelembe vennie, vagyis, amit magunkról természetünkkel és viselkedésünkkel mutatni szeretnénk, másrészt a környezet felől érkező elvárásokat, igényeket, harmadszor pedig azokat a fizikai és lelki realitásokat, amelyek az ideálok megvalósítását lehetővé teszik, avagy ellenkezőleg, az útjában állnak. Aki csak a külső elvárásoknak akar megfelelni, jó esetben szürke átlagembernek mutatja magát, aki csak belső késztetéseit veszi figyelembe, különc, lázadó Personát alakít ki. Egy Jungtól kölcsönzött hasonlattal élve, a Persona burka olyan, akár az emberi bőr – rugalmas, részben áteresztő –, ezért lehetővé teszi a külső hatásoktól való védelmet és a belső működés lehatárolását. Énképerősítő funkciója is van: rajta keresztül tudjuk meg, hogyan viszonyulnak hozzánk a többiek, mondja Jung.
A Persona nemcsak a viselkedésben, de a társadalmi státuszban, az öltözködésben, a testtartásban, a szokásokban is megnyilvánul. Normál tudatosság mellett a Persona – akár a szó eredeti jelentése – csak egy álarc, ami levehető, cserélhető a helyzetek függvényében, nem az arcra forrt merev maszk. A Pesonát irányító superior funkció akkor érvényesül – ami akár tudattalan, akár tudatos döntés eredménye is lehet –, ha társadalmi szerepeinket képesek vagyunk úgy ellátni, hogy azok ne váljanak kárunkra, ellenkezőleg, a beilleszkedést segítsék. Ebben az esetben az egyén képes rugalmasan váltani a szerepek közt, anélkül, hogy lényegi formáját elveszítené. Ha a külső és a belső világ közti kompromisszumot nem sikerül megteremteni, például ha a szülői hatás, a nevelés túlságosan erős hatást gyakorol, a Personát a tudat inferior funkciója irányítja, és a külvilághoz való alkalmazkodás krízisbe, neurotikus karakterbe torkollhat (Jacobi). Az ilyen emberek teljesen hibás képet mutatnak magukról a külvilágnak, viselkedésük sosem természetes és nem látszanak boldognak. Előfordulhat az is, hogy a Persona a kollektív tudattalanból olyan „nagyszerű” ősképekkel azonosul, melyeket nem integrál megfelelően a tudatába, és személyisége többi része differenciálatlan marad. Ilyen emberek képzelik magukat hősnek, mártírnak vagy akár istennek, állítja Jung. „Minden tartós alkalmazkodási zavar, amint a Personával való azonosulás is – különösen, ha olyan attitűddel jár, amely nem felel meg valódi énünknek –, az élet előrehaladtával, az életközép táján törvényszerűen zavarokhoz, súlyos lelki krízishez és betegségekhez vezet (Jolande Jacobi).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése