Az Animus a nőben lakozó férfilélek képe. Általánosságban elmondható
róla, hogy a tudattalanban a felismerések, a döntések, a megkülönböztető
készségek, az értelem révén megtestesülő logosz; a jövőbe, a szellemi világ
felé vezető út. Ahogy a férfi Animájának a karakterét az anya, úgy nő Anumisának karakterét elsősorban az apa formálja. A negatív Animus haláldémon
alakjában ölt testet (fantáziákban, álmokban vagy akár valós karakterekben),
akárcsak a negatív Anima egyik aspektusa. Elszakítja a nőt a realitástól, az
emberi kapcsolatoktól, ítélete úgy szól, hogy a „dolgoknak másképp kellene
lennie.” Másik formájában azokat a hideg, romboló gondolatokat testesíti meg,
amelyek akkor jelennek meg, ha valamilyen érzés kényszerítő erejének nem tett
eleget a nő. A destruktív viselkedés ilyenkor megnyilvánulhat abban, hogy
megbetegíti hozzátartozóit, esetleg balesetbe hajszolja. Hasonlóan lehet
destruktív az Animus sugallta passzivitás. Ilyenkor az élet értelmetlenségének,
a próbálkozások hiábavalóságának a gondolata, a jobb élet reményébe vetett hit
elvesztése lesz jellemző.
Pozitív oldala, hogy – az Animához hasonlóan – kreatív tevékenységek
révén képes hidat verni a Selbst felé. Így a destruktív Animus energiája
jelentéssel bíró aktivitásba fordul át. Ha a nő felismeri az olyan férfias
tulajdonságokat magában, mint a bátorság, a kezdeményezőkészség, a szellemi
bölcsesség vagy a tárgyilagosság, az Animus a személyiségfejlődésben partnerré
válik. Általa képes a nő megtapasztalni azokat az objektív folyamatokat, melyek
az élethez való „szellemi viszonyulást” teszik lehetővé a kritikátlan és
felelőtlen véleménynyilvánítások helyett.
Az Animus - akárcsak az Anima - négy fejlődési szakaszon megy át. Az első szint a puszta fizikai erő megtestesülése, a másodikat tervszerű cselekvés és kezdeményezőkészség jellemzi, a harmadik szintre már az Animusra jellemző tudás birtoklása a jellemző. A negyedik szinten az értelem testesül meg. Láthatatlan belső szilárdságot kölcsönöz a nőnek, mely még a férfiakénál is fejlettebb formában teremt összeköttetést a nő tudata és a kor szellemisége közt. Jung ezzel magyarázza, hogy a régebbi időkben a látnokok, a jósok nők voltak, akik a férfiakat merész gondolatokra, új vállalkozásokra serkentették.
Az Anima, illetve az Animus tudatba emelése és beolvasztása az egészséges személyiség fejlődése szempontjából éppúgy fontos, mint az Árnyéké, bár annál lényegesen nehezebb feladat, állítja Jung, és ezt napjaink gyakorló jungi analitikusai is alátámasztják. „Ezen a fronton a legkeményebb ellenfélnek a saját tudattalan ellenállásunk bizonyul, mely akárhányszor fittyet hány legőszintébb tudati szándékainkra is. Csak eltökéltséggel juthatunk előbbre”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése